Kewangan


PENGENALAN UNIT KEWANGAN

Fungsi Unit

  • Mengurus dan menyelaras urusan pentadbiran am dan kewangan peringkat daerah;
  • Mengurus hal ehwal perkhidmatan/perjawatan guru dan bukan guru di peringkat daerah;
  • Mengurus hal ehwal pembayaran gaji, tuntutan perjalanan/perpindahan dan lain-lain di peringkat daerah;
  • Mengurus dan memperakukan terimaan dan kutipan hasil;
  • Menguruskan rekod harta tetap dan pelupusan;
  • Mengawalselia penyediaan Penyata Akaun Sekolah dan mempastikan tiada laporan audit bersyarat;
  • Mengawalselia rekod kewangan dan akaun (Buku Vot, daftar bil dan sebagainya);
  • Menyediakan belanjawan tahunan;
  • "Melaksanakan sistem kewangan secara elektronik;"
  • Menyediakan khidmat nasihat dan rujukan dalam pengurusan kewangan kepada sekolah-sekolah.
  • Menguruskan buku rekod perkhidmatan ( BRP )